tirsdag den 26. november 2013

Juleboller ♡


Er der noget bedre end at byde sine skønne unger velkommen hjem fra vuggestuen med nybagte boller? Ja, nybagte JULEboller♡

Herhjemme er juleriet nemlig så småt begyndt. Vi pyntede op i lørdags, og fældede juletræ i søndags. Siden da har vi hørt lidt julemusik hver dag, snakket meget om nisser og julemanden, og da jeg i eftermiddags hentede ungerne, så stod den altså på juleboller.

Opskriften får du her i tilfælde af at du skulle føle dig fristet;-)

Opskrift på juleboller (18 stk.)

50 g gær
3 dl vand (lillefingervarmt)
1 tsk stødt kardemomme
1 tsk stødt nellike
1 tsk stødt kanel
85 g sukker (ca. 1 dl)
1 tsk groft salt
50 g smør (smeltet)
½ dl piskefløde
2 æg
2 dl rosiner
775 g hvedemel

Sammenpisket æg til pensling

Gæren opløses i sukker, salt og krydderier. Tilsæt det lune vand, smør, fløde og æg og ælt melet ind i dejen. Tilsæt rosiner og lad dejen hæve tildækket i en halv time på et lunt sted. Slå derefter dejen ned og form 18 boller. Stil dem på en plade med bagepapir, og lad dem efterhæve i en halv time. Pensl bollerne og bag dem midt i ovnen i ca. 20 min. ved 200° til de er gyldne.

Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. De ser lækre ud, jeg tror jeg kaster mig ud i et forsøg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør det Trine:-) Laura og Richard var vilde med dem. De starter i børnehave mandag og jeg planlægger at lave en julebollemand som afskedsgave til vuggeren:-)

      Slet