tirsdag den 30. juli 2013

Grydelapper - Et hurtigt hæklet sommerprojekt

Det sker sjældent, at min mand ønsker sig noget hæklet. Jeg tror faktisk kun, at det er sket en enkelt gang tidligere, hvilket resulterede i denne hæklede butterfly. Men forleden fik han sagt noget om udskiftning af vores grydelapper. Jeg greb straks bolden og tilbød - med et smil på læben - at hækle nogle, hvilket han - både til min store overraskelse og store fornøjelse - syntes, var en mægtig ide.

Samme aften fandt jeg derfor hæklenål og garn frem, og her er resultatet: 


Grydelapperne er lyseblå, fordi de skal passe ind i vores nye køkken, hvortil jeg har købt disse søde porcelænsgreb fra Bloomingville:





De tog mig et par aftener at hækle, da jeg først skulle sysle mig frem til en god opskrift.

Som udgangspunkt havde jeg regnet med at ligge et lag thermium imellem to lapper og sy dem sammen til en grydelap, men på nettet kunne jeg læse mig frem til, at dette kan undgås, hvis man anvender vaffelhækling og dobbelt garn. 

Jeg ligger ikke inde med thermium, så derfor kastede jeg mig ud i et sæt vaffelhæklede grydelapper. Jeg var lidt nervøs for, om de blev tykke nok til, at man ikke brænder sig, men det har de vist sig at være - jeg har både taget boller, banankage og her til aften en steg ud af ovnen med dem uden at brænde mig:-)

Summa summarum er jeg blevet så godt tilfreds med resultatet, at jeg gerne vil dele min opskrift med dig. Jeg har efterfølgende hæklet et sæt i laksefarve til min mors sommerhus, og alt efter hvor hurtigt man hækler, så kan det gøres på en aften - Derfor: Kast dig ud i det, de er supernemme at hækle og det går stærkt pga. det dobbelte garn. 

Du finder opskriften HER - god fornøjelse:-)



2 kommentarer:

  1. Hej (:

    Hvor brede/lange er dine? For jeg har også brugt garn fra Søstrene Grene og mine er kun ca. 15 cm brede/lange, hvilket er mindre end alle vores normale købte grydelapper, så er bange for at de bliver for små..

    Fra Tabitha, en pige der er meget begejstret for dine grydelapper og som helt sikkert skal lave flere af dem :D

    SvarSlet
  2. Hej med dig:-)

    Mine er efter vask og tørretumbling 16,5 cm brede/lange, så en anelse større end dine, men ikke meget. Størrelsen fungerer for mig, men hvis du ønsker dem større, kan du prøve at slå 34 masker op i stedet for 30 og så hækle to rækker mere - det burde gøre dem et par cm større på hver led - giver det mening?

    SvarSlet