torsdag den 11. juli 2013

Grønt med SMAG

De første >50 babyagurker er plukket og nydt. Saftige og sprøde, gode til frokostbordet og den perfekte før-middag-snack at sende sine børn ud og plukke, når den lille sult melder sig sen eftermiddag. 

Jeg har uendelig meget basilikum, og smagen er bemærkelsesværdigt mere kraftig end smagen af den basilikum, som man køber i supermarkederne. I weekenden skal der derfor laves en god portion pesto.

Derudover er chilierne modne, og ligesom med agurker, så taler vi også her virkelig om noget, som det kan betale sig at dyrke - jeg har VILDT mange chilier! Jeg skal helt sikkert prøve, om jeg kan tørre dem, men indtil jeg når så vidt, må vi nyde dem fra friske. De første vi spiste kom på hjemmelavet pizza. Netop som min mand stod og skar chilierne i skiver, kom Richard hen og ville have sin sut. Far tager sutten med fingrene og putter i munden på drengen... og således fik Richard smagt chili for første gang ("av mine tænder") (!)

De første tomater er ved at være modne. Jeg har smagt en af de gule tomater i dag (meget smagfuld), og i morgen vil jeg prøve et par af blommetomaterne. Disse to sorter ser imidlertid ikke ud til at give det største høstudbytte, og dermed nåede vi frem til formålet med dette indlæg:

Når man i foråret skal beslutte sig for, hvilke sorter man vil have, så kan man som regel huske hvad, der sidste år gav et godt udbytte og hvad, der ikke gjorde, men man kan sjældent huske, hvad sorterne hed. Derfor er herunder anført hvilke sorter, jeg i år dyrker i orangeriet. Alle planter er fra Klarskov gartneri. 

  • San Marzano tomat Trilly (blommetomater)
  • Garten Freude cherrytomat
  • Gourmet alm. tomat
  • Gul tomat
  • Sweet Chocolate Bell (chokoladebrun sød peber)
  • Rød peber
  • Agurk, baby (Cucumis sativus)
  • Santa Fe, Mild Chili
  • Apache Chili


Er det første år, du skal dyrke grøntsager i drivhuset, så kan du jo bruge listen som inspiration:-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar