onsdag den 15. maj 2013

Grønne fingre i Kristi himmelfartsferien = Stort høstudbytte til sommer? Forhåbentligt;-)

Kristi himmelfartsferien blev tilbragt i sommerhuset, og en del af tiden gik med at rode i jorden i både køkkenhaven og orangeriet. 

Herunder ses køkkenhaven, som den så ud ved ankomst torsdag morgen. Jeg blev med det samme fristet af tanken om hjemmelavet rabarberkompot,  så med god (!) hjælp fra Laura blev årets første rabarber trukket, og fredag morgen nød vi alle græsk yoghurt med rabarberkompot og mysli. 


I alt var der 1,2 kg rabarber, og dermed rigeligt til både rabarberkompot og -marmelade - mere herom i et senere indlæg:-)


Fredag bød på en blanding af sol og regn, som det fremgår herunder. Min dejlige ægtemand forbarmede sig over den gravide og gravede i år hele køkkenhaven igennem for mig - vel at mærke med god hjælp fra Richard (!), der placerede sin kæmpe gravko midt i køkkenhaven, og dermed bidrog til projektet. I fællesskab fik vi revet jorden, og derefter gik der ikke lang tid før, at mine forspirede kartofler blev lagt i jorden.


Jeg håber, at du kan se forskel på køkkenhaven før og efter til trods for, at jeg ikke nåede at luge i rabarber- og jordbærbedet;-)

Foruden en meget tidlig og en lidt senere kartoffelsort blev jorden fyldt med følgende:
  • En række ærter - musthave specielt når man har børn:-)
  • En række buskbønner - musthave
  • Majs - første gang jeg forsøger dette
  • Spinat
  • Roccula
  • Forårsløg
  • En række sommergulerødder - igen musthave når børn:-)
  • En række med pastinakker
  • Rødbeder
  • Pluksalat


Sidste år forspirede jeg selv samtlige planter til orangeriet, men det har jeg valgt ikke at prioritere i år, så vi var også en smut forbi Asserbo planteskole. Der købte vi: 

  • 4 forskellige sorter tomatplanter
  • 2 skoleagurkplanter
  • 2 forskellige sorter og dermed styrker af chiliplanter
  • En rød og en brun chokolade peberfrugtsplante
  • En masse basilikumplanter 
  • En vin - mellemstore, kernefri, grønne druer


Derudover bød Kristi himmelfartsferien mest på ren råhygge, der bl.a. inkluderer
  • Gæster til grillmad
  • Fejring af bedstefars fødselsdag
  • Laura og jeg plantede solsikker på Laura og Richards legeplads
  • To ture forbi iskiosken - Mmm... Hansens flødeis!
  • En tur på Havtyren - Liselejes kæmpe naturlegeplads, og en af Danmarks største og flotteste
  • En tur på stranden, hvor der blev leget i vandkanten (med gummistøvler)
  • En tur på det lokale loppemarked
  • En masse leg i haven
  • Og traditionen tro: Pandekager♡

Ingen kommentarer:

Send en kommentar