fredag den 19. april 2013

Den endelige festkjole



Tidmæssigt endte projektet med at være lidt presset. Jeg syede modellen til festkjolen fredag 8 dage før festen. Mandag kørte jeg ud for at købe stof til den rigtige kjole, og tirsdag aften var jeg alene hjemme, hvorfor planen var at festkjolen skulle sys der. Imidlertid havde jeg glemt min model i Stof2000, og jeg kunne derfor ikke gå i gang med projektet. 

Onsdag hentede jeg modellen, og min mor kom på besøg. Hun gjorde opmærksom på, at jeg ikke kunne sy den samme kjole i det stof, jeg havde købt, da det ikke var strækstof - jeps, det kunne selv en amatør-syerske som jeg vel have tænkt sig til ;-) 

Jeg kom derfor heller ikke i gang med at sy onsdag, og torsdag kastede jeg klædet i ringen, da jeg frygtede, at jeg nu ikke længere ville kunne nå at sy kjolen. Således cyklede jeg en tur til Me and Jake for at finde en kjole, men ak - endnu engang måtte jeg begive mig hjem med tomme hænder... Og dog, for på cykelturen kom jeg forbi en anden Stof2000, og jeg kunne simpelthen ikke dy mig for at gå ind og kigge, og der lå det helt rigtige, festlige og strækbare stof og kaldte på mig!

Torsdag aften stod således i syningens tegn. De største ændringer i forhold til modellen er:

  1. At jeg valgte at lade den slutte lidt højere oppe på ryggen - det er trods alt ikke sol og sommer endnu.
  2. At stoffet var gennemsigtigt, hvorfor jeg også skulle fore kjolen.
  3. At der i det nye stof ikke var noget mønster, hvorfor det var meget vigtigt, at syningerne var flotte. Jeg klarede dette ved dels et meget stort forbrug af knappenåle, dels pressede jeg kjolen.
  4. Kjolen blev holdt oppe af en guldkæde, som jeg havde rundt om halsen.
  5. Under brystet monterede jeg et lille guldhjerte, som samtidig rynkede kjolen sammen. Det, synes jeg, giver den en smule mere figur - omend ikke så meget, som jeg havde håbet på.

Jeg syede 2 timer torsdag aften, og fredag brugte jeg Laura og Richards middagslur til at gøre den færdig (de valgte heldigvis at sove længe den dag). Jeg vil skyde på, at den samlet set tog 5 timer at lave.


Konklusion: Tilfreds med resultatet, men jeg vil ikke tage skade af et sykursus - måske barslen skal bruges til det... :-)

1 kommentar:

  1. Hvor er du smuk, Mathilde :) - Og sikke en fin kjole, det blev til! Det er virkelig hyggeligt at følge dig på din blog. Håber du har det godt. Kh. kusine Christina.

    SvarSlet