lørdag den 6. april 2013

At sy en festkjole

I næste weekend skal "min" store dreng konfirmeres, og det kræver selvfølgelig en ny kjole, hvilket især gør sig gældende, nu hvor mavens omkreds udelukker alt det, der i forvejen pryder garderoben. Fredag eftermiddag stod den derfor på shopping med min bedre halvdel og de to små. Det var en super hyggelig tur! Jeg ELSKER København især fredag-eftermiddage i solskinsvejr, når byen summer af liv og glade dage! Vi fik både drukket kaffe, leget på legeplads, gennemsøgt Illum og Magasin, spist dejlig middag, men øv - desværre fandt vi ikke den rigtige kjole til mig:-(

Hjemme igen, efter at have puttet de små, og godt i gang med at hækle, sad jeg og funderede over, hvor svært kan det egentlig være, at sy en kjole? Spørgsmålet hjemsøgte mig et kvarters tid, hvorefter jeg pakkede hækletøjet væk, fandt min symaskine og noget blomstret stof købt på tilbud for laaang tid siden frem.

Jeg har ikke syet tøj til mig selv siden tiden i ungdomsklub, så planen var blot at se, om det overhovedet kunne lade sig gøre. Derfor valgte jeg også lette løsninger undervejs såsom at klippe efter øjemål(!), undlade at sætte knappenåle i før jeg skulle sy(!), etc., men efter to timers arbejde stod jeg med et yderst tilfredstillende resultatet - faktisk så fint, at jeg tænker, jeg sagtens kan bruge denne model som sommerkjole til sommer. 


Festkjolen til på lørdag skal jeg lige have købt stof til. Jeg forestiller mig, at den måske skal være blå. Under brystet vil jeg samle stoffet i en roset med en guldbroche (jeg tænker, at det vil give kjolen lidt mere figur, som illustreret med hænderne på billedet nedenfor til højre), og så vil jeg sætte en matchende guldkæde i til at gå rundt om halsen. Så skulle jeg - maven til trods - mene, at jeg bliver fin til konfirmation:-) 


PS Jeg skal nok gøre mig lidt mere umage og eksempelvis sætte knappenåle i, når jeg skal sy festkjolen;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar