lørdag den 2. marts 2013

Forårsfornemmelser i køkkenhaven


For 14 dage siden tilbragte vi en weekend i vores sommerhus i Liseleje. Det meste af haven var endnu i dvale. Jeg fandt dog både vintergækker og en enkelt erantis, og i køkkenhaven var rabarberplanterne så småt begyndt at stikke knoldene over jorden (som det fremgår af billedet skulle man imidlertid helt ned i hug og næsten finde luppen frem for at få øje på dem ;-) ).



Af flerårige planter i køkkenhaven har jeg foruden 15 rabarberplanter 2 rækker jordbær, og så har jeg hidtil kørt med et 4-årigt sædeskifte bestående af 1 bed med kartofler, 1 bed med bønner og bælgfrugter, 1 bed med squash og græskar og 1 bed med rødbeder, pastinak og gulerødder. Der hvor der har været plads, har jeg dyrket diverse salater. 

I år er planen for køkkenhaven at udvide med endnu en række jordbær. Min squash og græskarhøst har i de tre år, jeg har haft køkkenhave, givet et lidt skuffende afkast, så disse planter er i år droppet til fordel for et forsøg med majs. Mest af alt for sjov til ære for Laura og Richard, og mon ikke også der sniger sig et par solsikker ind i dette bed?

Planen er derfor som følger: 
1 bed med majs, solsikker, spinat og rucola.
1 bed med buskbønner og ærter
1 bed med kartofler
1 bed med gulerødder, pastinak, rødbeder og hovedsalat

De første frø blev købt i går, og der går ikke lang tid før, jeg skal igang med at forspire kartofler til køkkenhaven samt chili, tomater, aubergine og agurk til orangeriet. Jeg glæder mig til at komme ud og få fingrene i jorden - og til den første høst!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar