lørdag den 23. februar 2013

Det bedste fotoalbum!


Hvorfor lave et fotoalbum?
Jeg har besluttet mig for at lave familiealbums. Sådan nogle gode, gammeldags af slagsen med printede billeder og korte kommentarer, som mine forældre også har, fra da jeg og mine søstre voksede op. Årsagen hertil er først og fremmest, at vi har uendelig mange billeder liggende på computeren, men det er sjældent, at vi rigtig sætter os ned og ser på dem - for slet ikke at tale om at vise dem frem for andre. 

Min ældste søster har lavet albums de sidste 10 år, og dels elsker mine to nevøer og niece at kigge i dem, dels bliver gæster ofte fristede til at tage et album frem og bladre det igennem, hvilket jeg synes er virkelig fedt: at venner på eget initiativ vælger at se ens feriebilleder. Man vil jo gerne vise dem frem, men kun hvis folk har lyst, og det er jo ikke alle der synes, at samtlige 750 billeder(!) fra en uge på Gran Canaria er lige interessante;-) Hvilket leder mig til min næste pointe: At sætte sine billeder i album har endvidere den fordel, at der sker en automatisk udvælgelse af få men gode og beskrivende billeder af en given situation. Og i et album vil hver situation dernæst kunne blive præsenteret sammen, afgrænset til en eller flere sider evt. med en kommentar eller to. Den vigtigste pointe er dog, at jeg bare synes, der er noget virkelig hyggeligt over at sætte sig i sofaen med dem man holder af, og bladre et album igennem - mindes alle de gode stunder sammen i ro og mag. 

Fotobog eller album?
Jeg har brugt mange kræfter på at overveje hvilken type album, jeg skulle lave. Først og fremmest stod valget mellem en fotobog, ala dem man kan lave i Iphoto, versus et album, hvor man sætter printede billeder i. I lang tid hældte jeg mest til en fotobog, bl.a. fordi det ingen tid tager at lave, og der kan ikke komme "fingre" på billederne. Men igen vil jeg henvise til min ældste søster, der har lavet begge dele: Der er bare noget virkelig lækkert ved at sidde med et rigtigt album med printede billeder i hånden (for slet ikke at tale om, at kvaliteten af de printede billeder er højere end i fotobøgerne). 

Hvilket album?
Hvilket album det så skulle være, viste sig at være sværere at finde frem til end forventet. Men kort beskrevet ønskede jeg et neutralt udseende, hardback album med hvide sider, hvor man selv kan sætte billederne ind som ønsket og skrive kommentarer til. Jeg efterlyste uden held dette i diverse boghandlere og fotoforhandlere samt i Magasin. Creas havde heller ikke noget, jeg kunne bruge, men tilbød at hjælpe med selv at designe et. Dette tilbud var jeg lige ved at takke ja til, men ændrede i sidste øjeblik mening. Magasin forhandler nemlig Ordning&Reda fotoalbum, og skønt ingen af disse opfyldte samtlige af mine kriterier, så var der to, der kunne være interessante. Forskellen på disse to er, at det ene er et hardback album, men med et sølvhjerte på forsiden. Det andet har et gennemsigtigt stykke plastik på forsiden, hvilket gør albummet "slasket" men mere neutralt at se på (intet hjerte på forsiden). Jeg endte med at vælge den "slaskede" udgave. Dels fordi jeg indså det praktiske i et omslag af plastik i en børnefamilie med små fedtede fingre;-) Dels fordi jeg indså det smarte i, at kunne lave en forside på siden under plastikstykket, hvoraf det fremgår, hvilket album det er (e.g. Sommer 2010 - Vinter 2012). 

Her ser du således de nøje udvalgte albums:-) 




Og så lidt selvforkælelse...
Og ingen tur i Magasin uden lidt selvforkælelse. Jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at gå forbi dette smukke hårspænde fra Evita Peroni. Jeg har ledt efter noget i den stil i en uendelighed, og var bare helt solgt ved første øjekast <3 <3 <3










Rigtig god weekend:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar